svenska lektion?

Jag är ingen svenska lärare, jag har inte utbildat mig speciellt mycket mer inom det svenska språket mer än att jag haft upp till Svenska C i skolan. MEN! Ibland vill jag bara ge vissa människor en fet svenska lektion. Det handlar inte om människor som nyss lärt sig språket eller som har någon form av dylexi eller så, utan om människor som borde kunna stava till helt vardagliga och vanliga ord. Det känns väldigt dumt att skriva om detta men det är en sån sak som går mig på nerverna ibland bara. Jag är inte världsbäst på stavning, genitiv, pronomen, adjektiv, substantiv, meningsbyggnad osv... men enkla och vanliga svenska ord som man fått lära sig sen man började skolan ska väl de flesta kunna stava till? Såsom; hetter (rätt: heter), igentligen (rätt: egentligen), promennera (rätt: promenera), huss (rätt: hos) etc. Jag förstår också att vi alla gör små fel här och där, ingen orkar sitta och rätta sina inlägg varje gång - inte jag heller. Dock vet jag hur man slår upp ord som jag inte förstår eller riktigt vet hur det stavas.
För att då komma fram till vad jag irriterar mig på. Det är dessa återkommande stavfel och särskrivningar som jag ser hos samma personer hela tiden. De är totalt övertygade om att deras "felskrivningar" stavas just på det sättet.

Visst, skriver man en blogg så sitter man ju inte och övar på att ha bästa meningsbyggnaden direkt. Det är ingen svenska lektion heller. Ingen ska rätta din personliga text eller så. Vissa skriver på ett visst sätt tack vare deras dialekt, förutsättningar, ibland hittar man på egna ord & fjantar sig osv. Helt förståeligt, absolut! Jag gör så själv.. men när man ska skriva en seriös text/berättelse/citering (speciellt vid citat) kan man väl ändå stava ordentligt? Eller? Har jag fel?

Jag har aldrig försökt att vara en know-it-all eller besserwisser överhuvudtaget men vissa saker vill jag tro att jag vet lite bättre än vissa andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0